Programmering - C ++

( 4 dagar )

Har du elementära kunskaper i programmering, gärna grunderna i C eller liknande språk och vill utveckla din förmåga att skriva mer komplexa program?

På den här kursen får du lära dig objekt orienterad programmering från grunden med C++ och användning standard klassbibliotek. Det förekommer rikligt med övningar unde rkursen, fördelningen är nära 50/50.

Mål och syfte
B
ehärska C++ programmering för att kunna skriva mindre applikationer i C++. Du kommer också att öka din produktivitet genom att kunna arbeta enligt objektorienterade modeller.

Målgrupp
Alla som kan programmera och behöver lära sig C++

Förkunskaper
Du bör ha grundläggande kunskaper i språket C eller motsvarande språk.

Nästa steg
C++ programmering, fördjupning.

Kursinnehåll

  • Objektorienterad programutveckling
    • grundläggande begrepp
    • egenskaper hos språket
    • C++ i olika miljöer
    • historik och standardisering
  • Översikt C++
    • grundläggande syntaxregler
    • main-funktionen och anrop till andra funktioner
    • variabler och typer
    • de vanligaste operatorerna
    • parameteröverföring i C++
    • programflödeskontroll
    • härledda, egendefinierade typer
    • iostream-biblioteket
  • Utvecklingsmiljön
    • operativsystemen
  • Variabler och typer
    • skillnaden mellan definition och deklaration
    • namnregler
    • heltalstyper och flyttalstyper
    • tecken, konstanttecken och escape-sekvenser
  • Programflödeskontroll
    • flera satser i ett block
    • villkor -if och if-else, nästlade if-else
    • slingor med for, while och do-while
    • Switch-satsen
  • Uttryck och operatorer
    • operator kontra operander
    • språkets grupper av operatorer
    • prioritet och associativitet
    • Sizeof-operatorn
    • typkontroll och implicit/explicit
    • typkonvertering i C++
    • funktionsdefinition (prototyp) kontra definition
    • strukturering
    • parameteröverföring och returnering
    • synlighetsregler
    • lokala variabler
  • Preprocessorn
    • makron
    • inkludering av headerfiler
    • villkor för kompileringen
  • Vektorer och pekare
    • vektorer
    • pekare är minnesadresser
    • sambandet mellan vektorer och pekare
    • vektornamn som pekare
    • pekare som vektornamn
    • dynamisk minnesallokering
    • pekare till funktioner
  • Klasser
    • kombinera data i klasser
    • pekare till klasser
    • konstruktor, destruktor
    • medlemsfunktioner
  • Modularisering
    • implementation
  • Standardbiblioteket
  • Vanliga fel