Dag 1
Datatyper och variabler
- Reserverade ord/nyckelord
- Inbyggda grundtyper Primitiver, logiska, text, heltal, flyttal
- Variabeldeklaration
- Javas referenstyper/klasser "Malltyper"
-
Konstruera och initialisera objekt
- Malloc
- Attribut
- Konstruktorer
- Variabeltilldelning
- Garbage collect
Använda referenstyper
- Pass By Value, Pass By reference
- Referensen this
- Java språkets Paket, Class, Interface, Method, Variables, Constants
Övningar
Inbyggda funktioner, Uttryck och flödeskontroll
- Variabler och räckvidd
- Initialisering av variabler
- Villkors satser if then else switch
- Shiftoperatorer
- Stränghantering
- Variabelomvandling
- Villkorliga loopar while, for, do
Övningar
Matriser
- Deklarering och skapa
- Initialisering
- Dimensioner
- Storleks Gränser, statiska , dynamiska
- Kopiera matriser
Övningar
Arv
- Subklasser
- Polymorphism
- Arvshirarkier
- is a, has a
- instance of
- Overloading
- Overriding
- Super
- toString
- WrapperClasses
Övningar
Klasshantering
- Static
- Final
- Abstract
- Interfaces
- Inre klasser
Övningar
Felhantering/Avbrott
- try catch & finnaly
- fel/avbrottskategorier
- Vanliga fel/avbrott
- throws
- Overriding
Övningar
Dag 2
Textbaserade applikationer
- Klassen Properties
- Terminal I/O
- Fil I/O
- Klasserna Math, String, StringBuffer
- Collections; Set, List, Iterators, Maps, Sorting
- Använda javadoc och jar
Övningar
Skapa grafiska applikationer (GUI)
- AWT
- Paketet java.awt
- Containers
- Frames
- Skapa paneler
- Layouts; FlowLayout, BorderLayout, GridLayout, CardLayout, GridBagLayout
- Rita i AWT
Övningar
Händelsehantering i GUI
Vad är en händelse?
- Källor till händelser
- Fånga upp och hantera händelser
Java 2SDK händelsemodeller
GUI egenskaper
- Händelsekategorier
- Lyssnare
Metoder för att hantera GUI händelser
Övningar
Trådar
Vad är en tråd i Java
- De tre delarna av en tråd
- Skapa tråden
- Planlägga trådar
Kontrollera en tråd
- Avsluta
- Testa
- Prioritet
- Vänteläge
Olika vägar att skapa trådar
|
|
|
|