Programmering - Java introduktion

( Info 2 dagar )

Javakurs, två dagars Introduktion

En kortkurs för dig som behöver piffa upp dina webbsidor eller behöver skriva små java applikationer.



   

Dag 1

Datatyper och variabler

  • Reserverade ord/nyckelord
  • Inbyggda grundtyper Primitiver, logiska, text, heltal, flyttal
  • Variabeldeklaration
  • Javas referenstyper/klasser "Malltyper"

Konstruera och initialisera objekt

  • Malloc
  • Attribut
  • Konstruktorer
  • Variabeltilldelning
  • Garbage collect

Använda referenstyper

  • Pass By Value, Pass By reference
  • Referensen this
  • Java språkets Paket, Class, Interface, Method, Variables, Constants

Övningar

Inbyggda funktioner, Uttryck och flödeskontroll

  • Variabler och räckvidd
  • Initialisering av variabler
  • Villkors satser if then else switch
  • Shiftoperatorer
  • Stränghantering
  • Variabelomvandling
  • Villkorliga loopar while, for, do

Övningar

Matriser

  • Deklarering och skapa
  • Initialisering
  • Dimensioner
  • Storleks Gränser, statiska , dynamiska
  • Kopiera matriser

Övningar

Arv

  • Subklasser
  • Polymorphism
  • Arvshirarkier
  • is a, has a
  • instance of
  • Overloading
  • Overriding
  • Super
  • toString
  • WrapperClasses

Övningar

Klasshantering

  • Static
  • Final
  • Abstract
  • Interfaces
  • Inre klasser

Övningar

Felhantering/Avbrott

  • try catch & finnaly
  • fel/avbrottskategorier
  • Vanliga fel/avbrott
  • throws
  • Overriding

Övningar

Dag 2

Textbaserade applikationer

  • Klassen Properties
  • Terminal I/O
  • Fil I/O
  • Klasserna Math, String, StringBuffer
  • Collections; Set, List, Iterators, Maps, Sorting
  • Använda javadoc och jar

Övningar

Skapa grafiska applikationer (GUI)

  • AWT
  • Paketet java.awt
  • Containers
  • Frames
  • Skapa paneler
  • Layouts; FlowLayout, BorderLayout, GridLayout, CardLayout, GridBagLayout
  • Rita i AWT

Övningar

Händelsehantering i GUI

Vad är en händelse?

  • Källor till händelser
  • Fånga upp och hantera händelser

Java 2SDK händelsemodeller

  • Fördela händelser

GUI egenskaper

  • Händelsekategorier
  • Lyssnare

Metoder för att hantera GUI händelser

Övningar

Trådar

Vad är en tråd i Java

  • De tre delarna av en tråd
  • Skapa tråden
  • Planlägga trådar

Kontrollera en tråd

  • Avsluta
  • Testa
  • Prioritet
  • Vänteläge

Olika vägar att skapa trådar